Media & credits


creditsEllen Goemans, Jorn Heijdenrijk, Manja Topper, Ramses van den Hurk, Michael Yallop
afficheKuno Bakker
foto'sFloyd Koster
objectenCarmen Schabracq (www.carmenschabracq.nl)
contextprogrammaFlorian Hellwig
websitewww.slaughtervaart.nl
in samenwerking metDe Meervaart, Frascati
mede mogelijk gemaakt doorUrban Resort, stadsdeel Nieuw-West
met dank aanbroedplaats LELY

Andere projecten

Projecten

The Tragedy of Slaughtervaart

Premièredatum

In november 2018 gebeurde er iets onwaarschijnlijks: het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis ging failliet. Toneelgezelschap Dood Paard maakte toevallig in diezelfde tijd op locatie in de buurt van het Slotervaartziekenhuis de voorstelling The Tragedy of Slaughtervaart. Fantasie werd werkelijkheid….

The Tragedy of Slaughtervaart is een voorstelling over de verwikkelingen rond de turbulente geschiedenis van het Slotervaartziekenhuis, met als dieptepunt de verwoestende leiding van Aysel Erbudak van 2006 tot 2014. Het Slotervaartziekenhuis werd in de jaren ’70 gebouwd als toonbeeld van vooruitgangsgeloof. Midden in de nieuwe volkswijken van de stad moest er een voor iedereen toegankelijk gezondheidscentrum komen waar het niet om geld of efficiency maar om mensen zou draaien. Ironisch genoeg zou enkele decennia later juist het Slotervaartziekenhuis het eerste Nederlandse ziekenhuis worden dat in private handen kwam. Het Slotervaartziekenhuis werd in 2006 overgenomen twee zakenmensen: Jan Schram, een Noord-Hollandse grondspeculant en chronische longpatiënt, die 26 miljoen euro investeerde in het ziekenhuis en de flamboyante Aysel Erbudak, een selfmade woman die tot dan toe alleen parkeerterreinen en een callcenter had geleid en bovendien een strafblad had. Erbudak werd de directeur en gaf op onorthodoxe wijze leiding aan het Slotervaart. Ze parkeerde haar BMW voor de draaideur van het Slotervaart, ontving geen salaris, maar betaalde al haar privé-uitgaven met de creditcard van het ziekenhuis. Het Slotervaart begon op een zeer lucratieve basis heroïne voor medisch gebruik te produceren en maakte in de eerste jaren na de overname weer winst. Het was alsof een Shakespeareaans personage een zorginstelling bestierde. Zakelijk instinct, grote woorden en een flinke hoeveelheid geld bleken toch niet voldoende om van dit gezondheidszorgsprookje een succes te maken. Het Slotervaartziekenhuis dreef steeds verder af. Uiteindelijk moest het, op sterven na dood, door andere ondernemers van de ondergang worden gered. 

Elke behandeling levert geld op – dus hoe meer van die patiënten je up-tempo door je ziekenhuissluis weet te loodsen, hoe harder de meter tikt

En ook hier zijn al die eurootjes voor ons

Dat wordt het model: snel er in, even een mes of een scan of een paar pillen, weet ik ’t, en dan net zo snel weer de straat op – zoek het uit met je eigen leven.

Dat is efficiënt, dat is inzichtelijk – en de mensen zullen begrijpen: dat is mijn vorm van idealisme.
Aysel in The Tragedy of Slaughtervaart

The Tragedy of Slaughtervaart is een Shakespeareaanse tragedie en losjes gebaseerd op de verwikkelingen rond het roemruchte Slotervaartziekenhuis met in de hoofdrollen Aysel Erbudak, Jan Schram en het ziekenhuis zelf en is in het najaar van 2019 opnieuw te zien in een select aantal theaters. 

Bekijk oude speeldata